perjantai 7. syyskuuta 2018

Missä mennään Coko?

Ehkä Coko voisi kysyä samaa minulta? Koira jollaista ei ole ennen tässä taloudessa näkynyt, eikä kuulunut.  Normaalisti koulutksessa haetaan koiralta ptentiaalia, viettiä, potkua ym.... Tähän asti olen Cokoa sammutellut.  Tiedän, että määränsä jäärälläkin sammuttelussa, tarkkana kuin porkkana, milloin se kääntyy vastaan! 
Joskus olen kuvitellut, että olisi mukava ajaa jollakin kahden ja puolensadan hevosvoiman ratapyörällä mutkateitä.  Heti kättelyssä tiedän sen olevan tuhoon tuomittu, ehkä liikkeellä pääsisi, mutta sitten pyörän ominaisuudet ylittäisivät niin paljon kuskin taidot, ettei hommasta tulisi yhtään mitään.
Nyt minulla on tuollainen "ratapyörä" koirana. Onneksi olen "ajannut" rataa niin paljon, etten aivan kylmiltään Cokon kanssa seikkaile.
 Cokolla rajuuden lisäksi on ominaisuus....... "älä kouluta sille yhtään virhe liikettä, niitä on melkein mahdoton korjata".  Koira on niin ohjaaja keskeinen, että kun sille sanotaan ja neuvotaan jokin asia, se sitten on  "kiveen hakattu".  Ominaisuus, joka oiken käytettynä loistava etu palveluskoiralle, mutta virheellisesti työstettynä tettää  lähes loputtomasti töitä. 
Jos Coko tekee jonkin tehtävän väärin, vastauksen " miksi" voi kaivaa, joko lähmenneisyydestä, tai kaukaisemmista tapahtumista. 
Cokon rehellisyys on ollut pennusta asti yksi parhaita sen ominaisuuksia,  se ei ole lintsausherkkä koira. Eihän mikään koira tahallan tee ohjaajaa vastaan, mutta on eroja juuri siinä, "en minä nyt tuota kuuntele" eikä aina voi sanoa koulutuksen syyksi.  Joskus on voinut ajatella jonkin koiran kohdalla, että minä olisin parempi ohjaaja kuin tuo koira, no tämähän on höpö höpö ajatus. Cokon kohdalla ei tule edes pieneen mieleen tuollainen ajatus.

Ei kommentteja: